Jika tidak berhati-hati, anda mungkin akan menjadi mangsa penipuan sindiket keldai akaun tanpa disedari. Untuk maklumat lanjut, sila klik di sini.
When you've got big plans for your business, you want a bank you can rely on.
Find out moreIntegrates two economies into one ecosystem, unlocking new levels of collaboration
Find out moreYour go-to sustainability guide. Get your customised report today by taking the quiz now.
Take the quizyou are in WHOLESALE BANKING
Jika tidak berhati-hati, anda mungkin akan menjadi mangsa penipuan sindiket keldai akaun tanpa disedari. Untuk maklumat lanjut, sila klik di sini.
Sentiasa berwaspada dan abaikan percubaan penipuan seperti ini. Kami memberi jaminan kepada anda bahawa tiada pihak pengurusan kanan dan pekerja UOB Malaysia akan sekali-kali meminta anda untuk mendedahkan butiran akaun atau nombor pengenalan peribadi (PIN) anda melalui panggilan telefon, SMS, platform media sosial atau e-mel.
Langkah berjaga-jaga untuk melindungi diri anda daripada penipuan seperti ini
Kod Pengesahan Transaksi (Transaction Authorisation Code, TAC), yang juga dikenali sebagai Kata Laluan Sekali Guna (One Time Password, OTP) merupakan ciri keselamatan perbankan atas talian/mudah alih untuk melindungi akaun anda daripada pengunaan tidak sah. TAC akan dihantar melalui SMS kepada telefon bimbit berdaftar anda untuk mengesahkan anda adalah orang yang sah melakukan transaksi.
Penipu akan mula cuba mendapatkan nama pengguna, kata laluan dan butiran hubungan perbankan atas talian pemegang akaun.
Setelah mereka memperoleh maklumat di atas, mereka masih memerlukan TAC yang dijanakan dari telefon bimbit pemegang akaun untuk melakukan pemindahan di atastalian.
Untuk mendapatkan TAC, penipu akan menghubungi pemegang akaun sebenar dan menipunya untuk mendedahkan TAC melalui panggilan telefon di mana mereka meyakinkan pemegang akaun bahawa mereka telah salah daftar nombor telefon bimbit pemegang akaun sebagai nombor telefon mereka.
Pemegang akaun yang tidak mengesyaki sesuatu akan mendedahkan TAC kepada penipu, yang kemudian akan menggunakan TAC untuk mula memindahkan wang dari akaun.
Panduan untuk melindungi diri anda
Mangsa yang berpotensi akan menerima e-mel pancingan data yang mendakwa ia berasal dari UOB, memaklumkan beliau bahawa seseorang telah log masuk ke dalam akaun mereka.
Bagaimana e-mel pancingan data mungkin berfungsi
Para mangsa juga akan menerima pemberitahuan khidmat pesanan ringkas (Short Message Service, SMS) yang memberitahu mereka mengenai pemindahan dana yang berjaya kepada penerima pembayaran yang tidak dikenali.
Berikut ialah contoh-contoh e-mel pancingan data.
Panduan untuk melindungi diri anda daripada penipuan e-mel pancingan data tersebut
Dia "memberi amaran" kepada anda tentang "kehilangan wang" atau akaun perbankan anda telah dikompromikan oleh penipuan yang mungkin telah berlaku. Untuk membetulkan kerugian anda atau untuk mencegah "penipuan", dia akan mengarahkan anda melakukan transaksi perbankan ke akaun pihak ketiga.
Terdapat juga laporan penipuan telefon di mana individu telah menerima panggilan suara automatik yang meminta mereka memasuki nombor pada telefon mereka yang kemudiannya akan menyambungnya kepada "operator telefon" atau "pekerja bank".
Dari situ, "operator telefon" atau "pekerja bank" mungkin meminta maklumat peribadi, dan kemudian memindahkan panggilan mereka kepada orang lain yang mendakwa mereka ialah seorang "pegawai polis". Individu kemudian akan diarahkan untuk menyerahkan maklumat sulit seperti nombor akaun bank, nama pengguna perbankan internet, kata laluan dan Kata Laluan Sekali Guna (OTPs) di laman web.
Menggunakan maklumat yang diperoleh, penipu kemudian akan memindahkan dana ke akaun pihak ketiga yang tidak dikenali.
Panduan untuk melindungi diri daripada penipuan telefon sedemikian
Penipu akan secara rawak menghantar mesej SMS kepada orang awam untuk menawarkan kadar faedah yang rendah dari bank untuk pinjaman peribadi atau "tawaran" lain yang sama. Mesej-mesej SMS ini mengandungi butiran hubungan telefon bagi individu-individu yang berminat untuk memanggil.
Jika individu memanggil nombor itu, penipu akan cuba mendapatkan beliau untuk mendedahkan maklumat sulit seperti nombor akaun bank, nama pengguna perbankan internet, kata laluan dan Kata Laluan Sekali Guna (OTP), yang kemudiannya akan digunakan untuk memulakan pemindahan dana daripada akaun bank individu tersebut
Sesetengah penipu juga akan meminta pelanggan untuk memindahkan "yuran pemprosesan" minimum kepada akaun pihak ketiga yang tidak diketahui.
Kami menasihati pelanggan untuk melakukan perkara berikut apabila mereka menerima mesej SMS sedemikian
Perisian hasad ini tersebar melalui e-mel pancingan data yang mempunyai lampiran berbahaya. Apabila lampiran berbahaya tersebut dibuka, perisian hasad menjejaskan komputer atau peranti pelanggan.
Apabila komputer atau peranti pelanggan dijangkiti, perisian hasad tersebut akan cuba mencuri maklumat log masuk pelanggan dan kebenaran (seperti ID Pengguna, Kata Laluan, Kata Laluan Sekali Guna) dengan mengubah aliran log masuk ke laman web UOB.
Selepas halaman log masuk pertama, ia akan menunjukkan mesej "Kami sedang memproses maklumat anda, tunggu ...." yang tidak wujud di laman web UOB yang sah.
Simptom yang menunjukkan komputer anda mungkin dijangkiti dengan Perisian Hasad
Bagaimanakah saya boleh dilindungi daripada Perisian Hasad?
UOB ingin memberi jaminan bahawa sistem perbankan internet kami adalah selamat. Sila hubungi Pusat Panggilan 24 jam kami di 03-26128 121 dengan serta-merta, jika anda mendapati transaksi yang tidak diketahui muncul di akaun anda
Sila yakin bahawa sistem Internet dan Perbankan Mudah Alih UOB tidak terjejas oleh pepijat OpenSSL.
UOB ingin menggunakan peluang ini untuk menggalakkan pelanggan kami mengamalkan amalan terbaik berikut bagi melindungi kata laluan mereka supaya mereka mendapat pengalaman perbankan dalam talian yang selamat dan terjamin. Pelanggan harus:
Jika anda menghadapi sebarang aktiviti yang mencurigakan berhubung dengan akaun anda, sila hubungi Pusat Panggilan 24 Jam kami di 03-26128 121 dengan serta-merta. Anda juga boleh mendapatkan nombor Pusat Panggilan kami di belakang Kad UOB anda atau dalam penyata bulanan anda.
Perisian intip sering muncul di laman web dengan muzik, filem, atau permainan percuma untuk dimuat turun. Perisian hasad (seperti Kuda Trojan) menyamar sebagai lampiran e-mel seperti dokumen atau fail foto. Ia kemudian akan mendapat akses kepada maklumat peribadi anda. Perisian hasad peranti mudah alih juga semakin meningkat, mencuri maklumat seperti SMS OTP untuk menyelesaikan transaksi perbankan menerusi Perbankan Internet atau Kad Kredit.
Anda tahu bahawa anda mempunyai perisian intip pada komputer/peranti mudah alih anda jika:
Untuk maklumat terkini tentang perisian pengintip, perisian hasad dan ancaman keselamatan, sila kunjungi MyCert (Pasukan Tindak Balas Kecemasan Komputer Malaysia).
Panduan untuk melindungi diri anda daripada penipuan telefon sedemikian
Untuk temudah alih:
Beberapa contoh penipuan membeli-belah dalam talian ialah:
Berwaspada jika
Jadi, apakah langkah berjaga-jaga yang boleh anda ambil untuk mengelak daripada menjadi mangsa penipuan?
Sekiranya anda mengalami aktiviti dalam talian yang mencurigakan, sila hubungi balai polis berhampiran dan buat laporan polis dengan segera:
Malaysia Computer Emergency Response Team (MyCERT) telah mengeluarkan nasihat keselamatan mengenai kempen penipuan SMSSpy terkini di mana penjenayah siber mengeksploitasi aplikasi android yang mengandungi perisian berbahaya yang menyasarkan pengguna internet di Malaysia untuk mencuri maklumat perbankan dalam talian pengguna tersebut.
Scammer akan menyamar sebagai ahli organisasi yang sah & akan menghubungi mangsa melalui panggilan telefon, mesej atau e-mel. Organisasi yang sering digunakan oleh mereka termasuk (tetapi tidak terhad) agensi kerajaan, penguatkuasa undang-undang & syarikat swasta seperti di bawah;
Scammer akan memberitahu mangsa bahawa mereka terlibat dalam;
Tujuan scammer adalah untuk menipu mangsa supaya mereka mendedahkan maklumat peribadi & perbankan mereka seperti butiran akaun / kad kredit & One-Time Password (OTP) / Transaction Authentication Code(TAC).
Setelah mangsa mendedahkan butiran ini, scammer boleh mengesahkan OTP / TAC untuk membuat pembelian Internet melalui kad kredit atau memindahkan wang dari akaun mangsa.
Petua untuk melindungi diri anda;
Lindungi diri anda dari menjadi mangsa penipuan pinjaman peribadi
Penipu /scammer biasanya akan memperkenalkan diri sebagai ejen atau kakitangan UOB dan memperdayakan mangsa untuk memohon Pinjaman Peribadi United Overseas Bank (Malaysia) Bhd dan seterusnya meminta mangsa untuk memindahkan wang ke dalam akaun peribadi penipu/scammer sebagai yuran pemprosesan.
Penipu /scammer juga biasanya akan memberikan kad perniagaan UOB palsu sebagai bukti pengesahan, surat tawaran pinjaman palsu dan cek palsu (kononnya dikeluarkan oleh UOB) sebagai bukti kelulusan pinjaman.
Scammer akan menyamar sebagai anggota E-wallet (BIGPAY, BOOST, Shopee, Lazada, Touch N Go) untuk mendapatkan maklumat kad kredit mangsa & One-Time Password (OTP) / Transaction Authentication Code(TAC) untuk menipu mereka.
Scammer akan menghubungi mangsa melalui panggilan telefon, SMS atau e-mel dan memaklumkan bahawa;
Scammer kemudian akan meminta mangsa untuk mendedahkan maklumat Bank mereka seperti nombor akaun / kad kredit dan One-Time Password (OTP) / Transaction Verification Code (TAC) untuk pengesahan.
Setelah mangsa mendedahkan maklumat ini, scammer akan dapat mengesahkan OTP / TAC untuk melakukan sebarang pembelian Internet melalui kad kredit mangsa.
Petua untuk melindungi diri anda
Scammer akan menggunakan platform media sosial yang popular seperti Facebook, Instagram, Whatsapp, Wechat, dll untuk mendapatkan maklumat peribadi & Bank mangsa seperti nombor akaun / kad & One-Time Password (OTP) / Transaction Authentication Code(TAC).
Scammer akan menggunakan platform media sosial ini untuk;
Setelah mangsa mendedahkan butiran ini, scammer akan berjaya mengesahkan OTP / TAC untuk melakukan pembelian dalam talian melalui kad kredit mangsa atau memindahkan wang ke akaun scammer.
Petua untuk melindungi diri anda;
Frasa Keselamatan merupakan langkah keselamatan tambahan untuk mengesahkan bahawa anda sedang log masuk ke laman Perbankan Internet Perniagaan UOB yang sah. Sebaik sahaja anda telah memasukkan ID Pengguna yang sah, Frasa Keselamatan anda akan dipaparkan. Jika anda tidak melihat Frasa Keselamatan yang anda wujudkan, sama ada anda telah memasukkan ID Pengguna yang salah atau anda telah memasuki laman web palsu.
Untuk Google Chrome 50 dan atas
Untuk Safari 10 dan atas
We use cookies in order to provide you with better services on our website. By continuing to browse the site, you agree to our privacy notice and cookie policy.
1 of 3
You may also like