PERINGATAN KESELAMATAN UOB

Ancaman Terkini di AtasTalian

Penipuan TAC

Penipu biasanya akan memanggil mangsa dan mengatakan bahawa mereka mendaftarkan nombor mudah alih yang salah dan bahawa Kod Pengesahan Transaksi (Transaction Authorisation Code, TAC), yang juga dikenali sebagai Kata Laluan Sekali Guna (One Time Password, OTP) telah dihantar kepada mangsa secara tidak sengaja.

Show moreShow less

Penipuan Memancing Data (Phishing) atau E-mel Palsu

Penipu menyamar sebagai wakil bank dan menghantar anda 'e-mel penting', yang memujuk anda untuk membuka pautan yang dilampirkan.

Show moreShow less

Penipuan Telefon

Penipu menyamar sebagai pihak berkuasa bank atau seseorang yang boleh dipercayai dan meminta anda memindahkan dana ke akaun pihak ketiga yang tidak diketahui.

Show moreShow less

Kod Pengesahan Transaksi (Transaction Authorisation Code, TAC), yang juga dikenali sebagai Kata Laluan Sekali Guna (One Time Password, OTP) merupakan ciri keselamatan perbankan atas talian/mudah alih untuk melindungi akaun anda daripada pengunaan tidak sah. TAC akan dihantar melalui SMS kepada telefon bimbit berdaftar anda untuk mengesahkan anda adalah orang yang sah melakukan transaksi.


Penipu akan mula cuba mendapatkan nama pengguna, kata laluan dan butiran hubungan perbankan atas talian pemegang akaun.


Setelah mereka memperoleh maklumat di atas, mereka masih memerlukan TAC yang dijanakan dari telefon bimbit pemegang akaun untuk melakukan pemindahan di atastalian.


Untuk mendapatkan TAC, penipu akan menghubungi pemegang akaun sebenar dan menipunya untuk mendedahkan TAC melalui panggilan telefon di mana mereka meyakinkan pemegang akaun bahawa mereka telah salah daftar nombor telefon bimbit pemegang akaun sebagai nombor telefon mereka.


Pemegang akaun yang tidak mengesyaki sesuatu akan mendedahkan TAC kepada penipu, yang kemudian akan menggunakan TAC untuk mula memindahkan wang dari akaun.

 

Panduan untuk melindungi diri anda

  • Jangan sekali-kali mendedahkan butiran perbankan dalam talian peribadi anda seperti nama pengguna, kata laluan atau maklumat akaun bank termasuk TAC anda kepada sesiapa pun, termasuk pihak yang mendakwa dirinya sebagai pegawai institusi kewangan, Bank Negara Malaysia ataupun pihak berkuasa.

  • Daftar dengan Mighty Secure dan gunakan telefon pintar anda sebagai token keselamatan digital untuk menikmati pengesahan yang senang, selamat dan mudah bagi Perbankan Internet Peribadi serta transaksi UOB Mighty tanpa memerlukan SMS-OTP. Untuk keselamatan yang dipertingkatkan, semua urus niaga terbuka sebanyak RM10,000 ke atas yang dilaksanakan melalui Perbankan Internet Peribadi dan UOB Mighty mesti disahkan dengan Mighty Secure.

  • Maklumkan pihak bank. Jika anda tidak pasti panggilan yang anda telah terima, atau secara tidak sengaja mendedahkan maklumat peribadi atau bank anda, sila maklumkan Pusat Panggilan 24 Jam kami di 03-26128 121 dengan serta-merta. Anda juga boleh mendapatkan nombor Pusat Panggilan kami di belakang Kad UOB anda atau dalam penyata bulanan anda.

 

Mangsa yang berpotensi akan menerima e-mel pancingan data yang mendakwa ia berasal dari UOB, memaklumkan beliau bahawa seseorang telah log masuk ke dalam akaun mereka.

Bagaimana e-mel pancingan data mungkin berfungsi

  • Mangsa yang berpotensi akan diminta untuk mengklik pautan atau butang seperti "Hentikan Permintaan Sekarang"
  • Ini akan membawa mereka ke laman web palsu untuk mendedahkan maklumat sulit (contohnya, ID pengguna, kata laluan, Kata Laluan Sekali Guna, dan lain-lain).
  • Apabila maklumat sulit sedemikian didedahkan, penipu akan menggunakan maklumat tersebut untuk memindahkan wang dari akaun bank mangsa.

Para mangsa juga akan menerima pemberitahuan khidmat pesanan ringkas (Short Message Service, SMS) yang memberitahu mereka mengenai pemindahan dana yang berjaya kepada penerima pembayaran yang tidak dikenali.

Berikut ialah contoh-contoh e-mel pancingan data.

 

FRAUDULENT EMAIL No. 1

 

FRAUDULENT EMAIL No. 2

 

FRAUDULENT EMAIL No. 3

 

 

Panduan untuk melindungi diri anda daripada penipuan e-mel pancingan data tersebut

Browsers Security

 

  • Jangan klik pautan atau butang dalam e-mel tersebut
    Dengan menuding penunjuk tetikus anda ke pautan atau butang, anda dapat melihat alamat internet hiperpautan sebenar, yang biasanya merupakan alamat internet laman web palsu. (Di mana e-mel dibaca pada telefon bimbit, tekan terus pada pautan untuk seketika bagi mendedahkan alamat internet sebenar).

  • Selalu taip URL laman web pada bar alamat.

  • Selalu mengesahkan Ketulenan halaman log masuk dengan mengklik kunci atau kekunci untuk memastikan sijil web dikeluarkan kepada www.uobgroup.com atau pib.uob.com.my.

  • Jangan muat turun atau buka sebarang lampiran dalam e-mel yang mencurigakan.

  • Jangan beri maklumat sulit anda melalui e-mel atau telefon
    Sila ambil perhatian bahawa Bank tidak akan meminta maklumat sulit anda (seperti ID pengguna, kata laluan, Kata Laluan Sekali Guna, dan lain-lain) melalui e-mel atau telefon.

  • Jangan masukkan kata laluan anda jika anda tidak melihat Perkataan Rahsia anda apabila anda cuba log masuk.

  • Tukar kata laluan dan laporkan dengan segera
    Jika anda telah memberikan maklumat sedemikian secara tidak sengaja, segera log masuk ke akaun perbankan Internet anda untuk menukar kata laluan anda. Sekiranya anda mengesyaki bahawa akaun anda telah dikompromikan, sila maklum Pusat Panggilan 24 Jam kami di 03-26128 121. Anda juga boleh mendapatkan nombor Pusat Panggilan kami di belakang Kad UOB anda atau dalam penyata bulanan anda.

 

 

Dia "memberi amaran" kepada anda tentang "kehilangan wang" atau akaun perbankan anda telah dikompromikan oleh penipuan yang mungkin telah berlaku. Untuk membetulkan kerugian anda atau untuk mencegah "penipuan", dia akan mengarahkan anda melakukan transaksi perbankan ke akaun pihak ketiga.


Terdapat juga laporan penipuan telefon di mana individu telah menerima panggilan suara automatik yang meminta mereka memasuki nombor pada telefon mereka yang kemudiannya akan menyambungnya kepada "operator telefon" atau "pekerja bank".


Dari situ, "operator telefon" atau "pekerja bank" mungkin meminta maklumat peribadi, dan kemudian memindahkan panggilan mereka kepada orang lain yang mendakwa mereka ialah seorang "pegawai polis". Individu kemudian akan diarahkan untuk menyerahkan maklumat sulit seperti nombor akaun bank, nama pengguna perbankan internet, kata laluan dan Kata Laluan Sekali Guna (OTPs) di laman web.

Menggunakan maklumat yang diperoleh, penipu kemudian akan memindahkan dana ke akaun pihak ketiga yang tidak dikenali.

 

Panduan untuk melindungi diri daripada penipuan telefon sedemikian

  • Minta pemanggil untuk mengenal pasti anda secara peribadi dan pilih untuk memanggil balik Pusat Panggilan UOB kami.

  • Abaikan panggilan yang tidak dijawab atau mesej teks dari nombor yang tidak diketahui.

  • Jangan berikan maklumat peribadi melalui telefon, melainkan jika anda membuat panggilan itu sendiri.

  • Maklumkan bank. Jika anda tidak pasti panggilan yang anda telah terima, atau secara tidak sengaja mendedahkan maklumat peribadi atau bank anda, sila maklumkan Pusat Panggilan 24 Jam kami di 03-26128 121 dengan serta-merta. Anda juga boleh mendapatkan nombor Pusat Panggilan kami di belakang Kad UOB anda atau dalam penyata bulanan anda.

 

Penipuan SMS

Mangsa akan menerima mesej SMS mengenai kadar faedah rendah yang ditawarkan oleh bank untuk pinjaman peribadi atau "tawaran" lain yang sama. Mesej-mesej SMS ini mengandungi butiran hubungan telefon bagi individu-individu yang berminat untuk memanggil.

Show moreShow less

Penipuan Permainan Wang

Show moreShow less

Amaran Keselamatan: Perisian perosak "Dyreza"

Dyreza, satu perisian hasad, yang baru-baru ini merebak, boleh menjejaskan kesahan laman web perbankan.

Show moreShow less

Penipu akan secara rawak menghantar mesej SMS kepada orang awam untuk menawarkan kadar faedah yang rendah dari bank untuk pinjaman peribadi atau "tawaran" lain yang sama. Mesej-mesej SMS ini mengandungi butiran hubungan telefon bagi individu-individu yang berminat untuk memanggil.


Jika individu memanggil nombor itu, penipu akan cuba mendapatkan beliau untuk mendedahkan maklumat sulit seperti nombor akaun bank, nama pengguna perbankan internet, kata laluan dan Kata Laluan Sekali Guna (OTP), yang kemudiannya akan digunakan untuk memulakan pemindahan dana daripada akaun bank individu tersebut

Sesetengah penipu juga akan meminta pelanggan untuk memindahkan "yuran pemprosesan" minimum kepada akaun pihak ketiga yang tidak diketahui.

 

Kami menasihati pelanggan untuk melakukan perkara berikut apabila mereka menerima mesej SMS sedemikian

  • Berwaspada. Jangan berikan sebarang maklumat peribadi, maklumat akaun bank (termasuk ID pengguna, kata laluan dan OTP) dan butiran kad kredit di laman web atau kepada pemanggil.

  • Kekal selamat. Jangan memindahkan wang kepada mana-mana pihak yang tidak diketahui.

  • Maklumkan bank. Sekiranya anda tidak pasti tentang SMS yang diterima oleh anda, atau secara tidak sengaja mendedahkan maklumat peribadi atau bank anda, sila maklumkan Pusat Panggilan 24 Jam kami di 03-26128 121 dengan serta-merta. Anda juga boleh mendapatkan nombor Pusat Panggilan kami di belakang Kad UOB anda atau dalam penyata bulanan anda.

 

Berhati-hati dengan skim yang menjanjikan pulangan yang tidak realistik dan luar biasa. Ingat, jika hasilnya terlalu baik untuk dipercayai, ia mungkin adalah tidak benar.

Untuk maklumat lanjut, kunjungi di sini.

Perisian hasad ini tersebar melalui e-mel pancingan data yang mempunyai lampiran berbahaya. Apabila lampiran berbahaya tersebut dibuka, perisian hasad menjejaskan komputer atau peranti pelanggan.

Apabila komputer atau peranti pelanggan dijangkiti, perisian hasad tersebut akan cuba mencuri maklumat log masuk pelanggan dan kebenaran (seperti ID Pengguna, Kata Laluan, Kata Laluan Sekali Guna) dengan mengubah aliran log masuk ke laman web UOB.

Selepas halaman log masuk pertama, ia akan menunjukkan mesej "Kami sedang memproses maklumat anda, tunggu ...." yang tidak wujud di laman web UOB yang sah.

Simptom yang menunjukkan komputer anda mungkin dijangkiti dengan Perisian Hasad

  • Meminta anda untuk memasukkan maklumat log masuk anda beberapa kali walaupun maklumat yang anda berikan adalah betul.

  • Tiba-tiba komputer anda menjadi lembab dan/atau meminta anda menunggu dengan lama sementara sistem diproses.

  • Prosedur log masuk/kebenaran luar biasa dan/atau mengarah semula ke laman web yang tidak dikenali.

 

Bagaimanakah saya boleh dilindungi daripada Perisian Hasad?

  • Sentiasa melindungi komputer anda dengan menggunakan perisian antivirus/anti perisian hasad dan kekal mengemaskinikannya dengan antivirus terkini. Imbas komputer anda dengan kerap.

  • Jangan muat turun atau buka lampiran dalam e-mel yang mencurigakan.

  • Jangan balas e-mel yang tidak diminta.

  • Elakkan daripada mengakses laman web yang tidak diketahui dan tidak selamat.

  • Jika anda mengesyaki bahawa komputer anda telah dijangkiti oleh perisian hasad, sila imbas komputer anda dengan perisian antivirus/anti perisian hasad terkini dan jangan gunakan laman web perbankan sehingga komputer anda dibersihkan.

  • Semak sejarah log masuk dan transaksi terakhir anda dengan kerap untuk sebarang urus niaga yang tidak normal.
UOB ingin memberi jaminan bahawa sistem perbankan internet kami adalah selamat. Sila hubungi Pusat Panggilan 24 jam kami di 03-26128 121 dengan serta-merta, jika anda mendapati transaksi yang tidak diketahui muncul di akaun anda.

 

Amaran Keselamatan: Pepijat OpenSSL (HeartBleed)

Baru-baru ini suatu pepijat telah ditemui di OpenSSL, sebuah perisian yang melindungi data sensitif secara di atas talian.

Show moreShow less

Perisian Intip/Perisian Perosak

Perisian intip sering muncul di laman web dengan muzik, filem, atau permainan percuma untuk dimuat turun. Perisian hasad menyamar sebagai lampiran e-mel seperti dokumen atau fail foto.

Show moreShow less

Sila yakin bahawa sistem Internet dan Perbankan Mudah Alih UOB tidak terjejas oleh pepijat OpenSSL.

UOB ingin menggunakan peluang ini untuk menggalakkan pelanggan kami mengamalkan amalan terbaik berikut bagi melindungi kata laluan mereka supaya mereka mendapat pengalaman perbankan dalam talian yang selamat dan terjamin. Pelanggan harus:

  • Gunakan nama pengguna dan kata laluan yang berbeza untuk akaun perbankan dalam talian anda daripada akaun bukan perbankan yang lain.

  • Pilih kata laluan yang mempunyai sekurang-kurangnya lapan aksara yang panjang, mengandungi aksara alfanumerik dan tidak mengulangi sebarang aksara.

  • Tukar kata laluan anda dengan kerap, sekurang-kurangnya sekali setiap tiga bulan.

  • Tukar kata laluan anda dengan kerap, sekurang-kurangnya sekali setiap tiga bulan.

  • Nyah aktifkan fungsi "Auto Lengkap" pada penyemak imbas untuk mengelakkan kecurian maklumat.

Jika anda menghadapi sebarang aktiviti yang mencurigakan berhubung dengan akaun anda, sila hubungi Pusat Panggilan 24 Jam kami di 03-26128 121 dengan serta-merta. Anda juga boleh mendapatkan nombor Pusat Panggilan kami di belakang Kad UOB anda atau dalam penyata bulanan anda.

 

Perisian intip sering muncul di laman web dengan muzik, filem, atau permainan percuma untuk dimuat turun. Perisian hasad (seperti Kuda Trojan) menyamar sebagai lampiran e-mel seperti dokumen atau fail foto. Ia kemudian akan mendapat akses kepada maklumat peribadi anda. Perisian hasad peranti mudah alih juga semakin meningkat, mencuri maklumat seperti SMS OTP untuk menyelesaikan transaksi perbankan menerusi Perbankan Internet atau Kad Kredit.

Anda tahu bahawa anda mempunyai perisian intip pada komputer/peranti mudah alih anda jika:

  • Anda melihat iklan timbul walaupun anda tidak disambungkan ke Internet.

  • Halaman web yang mula-mula dibuka oleh pelayar anda (halaman utama anda); atau tetapan carian pelayar anda telah diubah tanpa pengetahuan anda.

  • Anda mendapati bahawa terdapat bar alat baharu yang anda tidak inginkan di pelayar anda, dan adalah amat sukar untuk menyingkirkannya.

  • Peranti anda mengambil masa lebih lama daripada biasa untuk menyelesaikan tugas tertentu.

  • Anda mengalami peningkatan mendadak dalam kerosakan sistem.


Untuk maklumat terkini tentang perisian pengintip, perisian hasad dan ancaman keselamatan, sila kunjungi MyCert (Pasukan Tindak Balas Kecemasan Komputer Malaysia).

 

Panduan untuk melindungi diri anda daripada penipuan telefon sedemikian

  • Kemas kini sistem komputer anda kerap dengan menggunakan perisian antivirus terkini.

  • Ketahui sumber Internet anda. Berhati-hati dengan permintaan muat turun dari Internet.

  • Kekalkan ID dan kata laluan yang berasingan untuk pelbagai akaun dalam talian dan tukar kata laluan anda dengan kerap.

Untuk temudah alih:

  • Sahkan kebenaran dan pengarang atau penerbit aplikasi sebelum memasangnya.

  • Jangan klik pada perisian beriklan atau URL yang mencurigakan yang dihantar melalui perkhidmatan SMS/pesanan. Perisian hasad mungkin disertakan untuk mengumpul maklumat pengguna.

  • Alamat di tapak mudah alih mungkin kelihatan berbeza dari penyemak imbas komputer meja, pastikan ia disahkan terlebih dahulu.

  • Sentiasa melaksanakan antivirus yang bereputasi di peranti mudah alih anda, dan pastikan ia dikemas kini dengan kerap.

  • Jangan gunakan rangkaian Wi-Fi awam untuk transaksi bank dan matikan sambungan Bluetooth apabila tidak menggunakannya.

  • Kemas kini sistem dan aplikasi pengendalian pada peranti mudah alih, termasuk pelayan, untuk mengelakkan sebarang eksploitasi kebocoran keselamatan yang berbahaya dalam versi yang lapuk.

  • Jangan 'root' atau pecah sekat (Jailbreak) telefon anda; elakkan muatan sampingan (memasang dari sumber bukan rasmi) apabila anda berupaya untuk berbuat demikian.

 

Kad Kredit & Penipuan Pinjaman Peribadi

Penipuan Kad Kredit

Berwaspada terhadap Penipuan Telefon

Show moreShow less

Penipuan Pinjaman Peribadi

Penipu menyamar sebagai ejen UOB untuk menggalak pelanggan memohon Pinjaman Peribadi

Show moreShow less

Dalam kebanyakan kes, pelanggan menerima SMS atau panggilan telefon yang meminta mereka untuk mengesahkan transaksi kad kredit yang telah dicajkan kepada kad kredit pelanggan. Apabila pelanggan memanggil nombor telefon yang disediakan dalam SMS atau menjawab panggilan telefon, penipu akan memperkenalkan diri mereka sebagai pegawai bank dan memaklumkan kepada mereka mengenai transaksi kad kredit yang telah berlaku. Kemudian penipu akan meminta pelanggan untuk mengesahkan transaksi.

 

Sekiranya pelanggan menafikan transaksi atau menjelaskan beliau tidak mempunyai kad kredit sedemikian, penipu pura-pura berasa bimbang dan memberi nasihat kepada pelanggan untuk membuat laporan kepada Bank Negara Malaysia dengan memberikan nombor telefon lain atau menawar untuk memindahkan panggilan kepada penipu lain yang mendakwa dirinya sebagai seorang pegawai Bank Negara Malaysia.

 

Penyamar yang menyamar sebagai ‘pegawai BNM’ ini akan meminta maklumat perbankan pelanggan seperti akaun kad kredit, akaun simpanan, nombor kad pengenalan dan berpura-pura untuk membuat aduan bagi pihak pelanggan. Penyamar kemudiannya akan menasihati pelanggan untuk mengeluarkan had kredit mereka dari akaun kad kredit sedia ada mereka sebagai pendahuluan tunai dan kemudian memindahkannya ke akaun pihak ketiga untuk mengelakkan sebarang caj tidak dibenarkan atau pemindahan masa depan.

 

Panduan untuk melindungi diri anda daripada penipuan telefon:

  1. Jangan membalas SMS atau panggilan dari orang yang tidak dikenali yang meminta butiran kad kredit anda.
  2. Bersikap ragu-ragu, bank atau Bank Negara Malaysia tidak akan meminta anda memberikan butiran kad kredit/debit melalui telefon.
  3. Jangan memindahkan wang kepada mana-mana pihak yang tidak diketahui.

Penipu akan menyamar sebagai ejen UOB dan menipu pelanggan yang tidak menyangka untuk memohon Pinjaman Peribadi dengan United Overseas Bank (Malaysia) Bhd dan kemudiannya akan meminta pelanggan untuk memindahkan wang ke dalam akaun peribadi sebagai yuran pemprosesan.

 

Penipu juga akan menyediakan surat tawaran palsu dan cek palsu (yang dikatakan telah dikeluarkan oleh UOB) sebagai bukti kelulusan pinjaman.

 

 

Panduan melindungi diri daripada penipuan pinjaman peribadi:

  • UOB tidak memerlukan pelanggan membayar apa-apa "Yuran Pemprosesan" untuk permohonan Pinjaman Peribadi.
  • Jangan sekali-kali memindahkan dana ke dalam akaun pihak ketiga yang tidak diketahui

Melindungi kad kredit/debit anda

Bagaimana untuk melindungi kad kredit/debit dan PIN anda

Show moreShow less

Pada masa transaksi

Show moreShow less
  • Pastikan kad & PIN anda selamat dan terjamin sentiasa.
    Pastikan kad dan PIN termasuk tempat kediaman anda selamat dan terjamin pada setiap masa . Jangan tinggalkan kad anda tanpa diawasi.
  • Jangan meminjamkan kad anda kepada sesiapa pun.
    Jangan meminjamkan kad dan PIN anda kepada sesiapa pun kerana kad dan PIN anda adalah semata-mata untuk kegunaan anda sendiri.
  • Jangan lupa kad yang tidak digunakan.
    Memandangkan anda mungkin mempunyai lebih daripada satu kad, jangan lupa untuk menyimpan kad anda yang tidak digunakan di tempat yang selamat.
  • Tandatangan pada kad anda
    Setelah menerima kad anda, tandatangan pada panel tandatangan serta-merta dengan menggunakan pena mata bulat yang tidak boleh dipadamkan.
  • Pakej yang terusik
    Sekiranya pakej tertutup yang mengandungi kad kredit/debit anda telah dirosakkan atau dikompromikan, sila hubungi Pusat Panggilan UOBM dengan segera.
  • Jangan biarkan barang berharga anda di dalam kereta
    Jangan biarkan kad anda dalam dompet atau beg tangan anda tanpa diawasi dalam kereta anda apabila anda berlari, berenang, mendaki, dan lain-lain walaupun kereta anda dikunci atau dilengkapi dengan penggera keselamatan dan terutamanya apabila kereta anda diletakkan di luar kawasan rumah.
  • Musnahkan kad anda dengan betul
    Musnahkan kad anda sewajarnya dengan memotong jalur magnet dan cip sekiranya anda ingin membatalkan kad anda.
  • Hubungi bank
    Jika anda mengesyaki kad anda hilang/dicuri/salah letak, telefon bank dengan segera untuk menetapkan status BERHENTI. Anda boleh menghubungi bank kemudian untuk mengeluarkan status BERHENTI jika anda telah menemui kad anda atau anda boleh meminta bank untuk menyediakan kad gantian setelah anda mengesahkan kad anda hilang atau dicuri.
  • Jangan mengkompromikan PIN anda
    PIN kad kredit /debit anda akan digunakan untuk pembelian secara bersemuka dan pengeluaran tunai sahaja. Jangan gunakan PIN yang sama untuk mana-mana laman web yang memerlukan PIN kad kredit/debit anda untuk pengesahan. Ini adalah untuk mencegah PIN anda daripada dikompromikan.
  • Semak butiran slip
    Semak butiran pada slip transaksi sebelum menandatangani untuk mencegah sebarang caj yang tidak dibenarkan.
  • Adakah itu kad anda?
    Pastikan bahawa kad kredit/debit anda dikembalikan kepada anda selepas pembelian.
  • Di stesen minyak
    JANGAN LUPA mengambil balik kad kredit/debit anda selepas anda menyelesaikan transaksi di Stesen Minyak Layan Diri.
  • Jangan tinggalkan kad anda
    JANGAN tinggalkan kad kredit/debit anda dengan juruwang di tempat minum (iaitu bar dan pub) untuk bil terbuka, kerana urus niaga yang tidak dibenarkan mungkin berlaku.
  • Berwaspada dalam talian
    Jangan sekali-kali mendedahkan atau memasukkan maklumat kad kredit/debit anda dalam laman web yang tidak selamat.
  • Beri perhatian kepada peringatan SMS bank
    Beri perhatian khusus kepada peringatan SMS transaksi dari bank. Segera laporkan kepada bank apabila anda menerima peringatan SMS untuk transaksi yang tidak dibenarkan oleh anda.
  • Jangan menandatangani slip kosong
    JANGAN menandatangani slip transaksi kosong untuk mengelakkan pembayaran tanpa kebenaran.
  • Musnahkan draf jualan yang rosak
    Memusnahkan sebarang draf jualan yang diubah atau dirosakkan sebelum membuangnya.
  • Gunakan kad secara bertanggungjawab
    Jangan gunakan kad anda untuk sebarang aktiviti yang menyalahi undang-undang
  • Simpan resit anda
    Simpan resit anda dan gunakannya untuk menyemak entri mengikut penyata bank/buku simpanan anda dengan kerap.
  • Berjaga-jaga di mana-mana ATM
    Berjaga-jaga dan berwaspada ketika melakukan transaksi di mana-mana ATM, dan pastikan tidak diganggu oleh orang yang tidak diketahui.
  • Berhati-hati
    Berhati-hati semasa memasukkan PIN anda di hadapan orang lain yang berdekatan dengan ATM.
  • Menghafal PIN anda
    Menghafal PIN anda, dan kemudian musnahkan pemberitahuan PIN.
  • Tukar PIN anda
    Tukar PIN anda secara berkala.
  • Jangan berikan kad anda kepada sesiapa pun
    Jangan sekali-kali memberikan kad anda kepada sesiapa atau membenarkan pihak ketiga untuk berurus niaga bagi pihak anda.
  • Awasi peranti asing
    JANGAN gunakan ATM jika anda melihat peranti luar biasa atau asing yang terlekat pada mesin atau orang yang mencurigakan lepak berhampiran lokasi ATM anda. Laporkan kejadian sedemikian kepada bank dengan segera.
  • Jika kad ditahan oleh ATM
    Jika kad anda ditahan oleh ATM, laporkan segera ke Pusat Panggilan UOBM kami atau kakitangan cawangan kami.
  • Hubungi talian bantuan kami
    JANGAN menerima apa-apa tawaran bantuan untuk ATM dari orang asing. Sekiranya anda memerlukan bantuan, gunakan telefon yang terletak di mesin ATM untuk menghubungi talian bantuan kami.
  • Ingat kad anda
    JANGAN LUPA untuk mengambil balik kad kredit/debit anda setelah anda menyelesaikan transaksi.

Semak penyata bulanan anda & kemas kini maklumat anda

Show moreShow less
  • Semak penyata bulanan anda
    Semak penyata bulanan anda
  • Maklumkan kami butiran hubungan terkini anda
    Beritahu pihak bank sebarang perubahan dalam alamat atau nombor hubungan untuk membolehkan kami menghubungi anda dengan segera untuk mengesahkan transaksi.
  • Ingat nombor Pusat Panggilan UOBM
    Simpan nombor telefon Pusat Panggilan UOBM untuk pelaporan kecemasan seperti kad hilang/dicuri/salah letak atau transaksi yang tidak dibenarkan.
  • Jika maklumat peribadi anda dikompromikan.
    Jika maklumat peribadi anda telah dikompromikan, sila hubungi pihak bank dengan serta-merta.

Kekal Selamat di Atas Talian

Perkataan Rahsia

Apakah Perkataan Rahsia?

Show moreShow less
Cipta

Ciptakan Perkataan Rahsia Anda

Show moreShow less
Perlindungan

Panduan untuk melindungi Perbankan Internet Peribadi anda

Show moreShow less

Perkataan Rahsia merupakan langkah keselamatan tambahan untuk mengesahkan bahawa anda sedang log masuk ke laman Peribadi Internet Peribadi UOB yang sah.

Sebaik sahaja anda telah memasukkan ID Pengguna yang sah, Perkataan Rahsia anda akan dipaparkan. Jika anda tidak melihat Perkataan Rahsia yang anda wujudkan, sama ada anda telah memasukkan ID Pengguna yang salah atau anda telah memasuki laman web palsu.

 

Perkataan Rahsia anda boleh mengandungi:

  • Antara 5 - 25 aksara (termasuk jarak)
  • Aksara alfanumerik, khas yang mengandungi sepenuhnya abjad, nombor atau aksara khas
  • Tiada sekatan pada huruf besar dan huruf kecil
  • Satu jarak antara perkataan dibenarkan
  • Perkataan Rahsia anda tidak boleh bermula atau berakhir dengan ruang

Contoh:

Dibenarkan

Aksara

Tidak Dibenarkan

Aksara

Sebab yang Tidak Dibenarkan

Minions!

8

Tomato

8

Jarak sebelum dan selepas perkataan

!@#$%^&*()

10

!@#$%^&*()!@#$%^&*()!@#$%^&*()

32

Lebih daripada 25 aksara

Ba Ba Black Sheep

18

Kambing hitam

13

Lebih daripada 1 jarak antara perkataan

123456789 9 Saya! 3 Kurang daripada 3 aksara
123+ minions! 13      
elviskingofrocknroll 20      

 

 

  • Wujudkan frasa rahsia yang menarik dan unik yang hanya mempunyai makna kepada anda
  • Jangan gunakan ID Pengguna atau Kata Laluan sebagai Perkataan Rahsia anda
  • Sentiasa pastikan Perkataan Rahsia yang betul dipaparkan sebelum memasukkan kata laluan anda
  • Sahkan Perkataan Rahsia anda sebelum memasukkan kata laluan anda
  • Jangan masukkan kata laluan anda jika Perkataan Rahsia bukan milik anda
  • Jangan masukkan kata laluan anda jika anda tidak melihat perkataan rahsia anda

 

Amalan yang baik untuk melindungi diri anda dalam talian

Show moreShow less

Langkah-langkah untuk mengosongkan sejarah layaran dan cache

Show moreShow less
  1. Wujudkan kata laluan unik yang berbentuk alfanumerik dan tidak mudah diteka. Sebagai contoh, kata laluan yang lemah ialah gabungan nama dan hari jadi anda.
  2. Sentiasa taipkan alamat/alamat URL apabila anda mengunjungi laman web perbankan atau mana-mana akaun Internet anda. Jangan semata-mata klik pada pautan e-mel.
  3. Sekiranya anda log masuk ke laman web yang selamat (iaitu laman web Perbankan Internet), alamat laman web akan berubah dari "http://" to https://. Anda juga harus melihat ikon keselamatan yang merupakan kunci atau kekunci.
  4. Pastikan sistem komputer anda dikemas kini dengan perisian antivirus terkini.
  5. Elakkan menggunakan komputer awam di perpustakaan atau kafe siber untuk keperluan Perbankan Internet anda.
  6. Jangan sekali-kali mendedahkan maklumat peribadi atau kewangan anda dalam e-mel, walaupun penerima merupakan seorang yang rapat dengan anda.
  7. Elakkan perisian yang menyatakan "lengkap secara automatik" pada borang dalam talian anda. Perisian ini memberi peluang kepada penipu untuk mengakses maklumat peribadi dan sensitif anda dengan mudah.
  8. Sentiasa pastikan anda hanya memasukkan TAC untuk transaksi yang dihasratkan oleh anda.
  9. Sentiasa hubungi pihak Bank jika anda menemui apa-apa aktiviti yang luar biasa/mencurigakan dalam akaun anda.
  10. Sentiasa log keluar apabila anda telah selesai sesi perbankan anda dan kosongkan cache anda dengan serta-merta.

 

Untuk Internet Explorer 10 dan atas

  • Pilih 'Tools' di sudut kanan atas.
  • Pilih 'Safety' berikut dengan 'Delete Browsing History'
  • Di kotak 'Delete Browsing History' klik kotak semak:
    • Temporary Internet files
    • Cookies
  • Pastikan 'Preserve Favorites website data' tidak disemak
  • Klik butang 'Delete'.

 

Untuk Google Chrome 50 dan atas

  • Di bar alatan pelayar internet, klik 'More Tools' berikut dengan 'Clear browsing data'
  • Di kotak 'Clear browsing data', klik kotak semak:
    • 'Cookies'
    • 'Other sites'
    • 'Plugin data'
    • 'Cached images and files'
  • Guna menu di atas untuk memilih jumlah data yang ingin dikosongkan. Pilih 'the beginning of time'
  • Klik 'Clear browsing data'

 

Untuk Safari 10 dan atas

  • Pilih 'History' berikut dengan 'Clear history'
  • Di bawah 'clear', pilih 'all history'
  • Klik 'Clear History'

 

Pusat Panggilan 24 jam UOB

Sekiranya anda mempercayai bahawa maklumat perbankan anda terjejas atau terdapat pelanggaran atau transaksi yang tidak sah pada akaun anda, anda harus memberitahu Bank dengan serta-merta dengan menghubungi Pusat Panggilan UOB 24 jam kami.

  • Kuala Lumpur
(03 - 26128 121)
  • Pulau Pinang
(04 - 2401 121)
  • Johor Bahru
(07 - 2881 121)
  • Kuching
(082 - 287 121)
  • Kota Kinabalu
(088 - 477 121)

Anda juga boleh mendapatkan nombor Pusat Panggilan kami di belakang Kad UOB anda atau dalam penyata bulanan anda.